Основи економічних знань

Основи економічних знань. Навчальний посібник для здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти.
- Автор: А.В.Кудінова, І.В.Кулага, К.В.Лопух
- Видавництво: "Академія"
- Рік видання: 2023
- Сторінок: 208
- Формат файлу: pdf
Ключовими тенденціями економічного розвитку у XXI ст. є всебічне поглиблення взаємодії бізнесу та суспільства, економічного та соціального, а теза про те, що «бізнес є джерелом і силою створення благ для суспільства», викликає дедалі більший інтерес та обговорення в наукових і бізнес-колах.
Нині спостерігається зміщення акцентів у кількох напрямах.
1. Проактивному та відповідальному суспільству вже недостатньо лише дотримання бізнесом законів і своєчасної сплати податків. Суспільство очікує ініціативної участі бізнесу в економічних трансформаціях, соціальної відповідальності та залучення до процесів суспільних перетворень. У свою чергу підприємства та організації дедалі більше усвідомлюють свій вплив на суспільство, навколишнє середовище та позитивні або негативні наслідки власної діяльності для суспільства і споживачів.
2. Підприємництво перетворюється на рушійну силу економічного розвитку. Засноване на нових ідеях, інноваціях, кре-ативності, підприємництво повною мірою відповідає вимогам постіндустріальної моделі розвитку, яка ґрунтується на принципово новому технологічному способі виробництва, в основі якого — інформаційно-інтелектуальні технології, знання, творчість людини.
3. Підприємництво стає одним з інструментів зменшення соціальної диференціації, розриву між багатими та бідними. Історія знає чимало прикладів, коли лібералізація національної економіки, свобода підприємницької діяльності призводили до зростання міжнародної конкурентоспроможності як окремих бізнесів, так і національної економіки загалом. Мале та середнє підприємництво впливають на економіки нині не менше, ніж корпоративний бізнес, а виникнення такого явища, як глобальне мале підприємництво, лише підтверджує цю тезу.
4. Змінюються підходи до вивчення економіки, спостерігається їх гнучкість та адаптивність залежно від провідної мети дослідження або навчання.
Ще 40—60 років тому економіку розглядали лише як окрему сферу людської діяльності та функціонування, як суто теоретичну науку про виробництво, розподіл, обмін і споживання. Нині економічна теорія як наука, що вивчає фундаментальні закони і категорії економічного життя суспільства, як сукупність наукових категорій і законів, що відображають структуру та розвиток економічної системи, стає базисом подальших наукових досліджень та розробок.
Водночас економічна наука прагне показати підприємницькому сектору можливості розвитку, пояснити дію економічних законів, перевести у практичну площину результати своїх досліджень. Бізнес — сфера діяльності людини, яка не лише бере на себе відповідальність за результати господарської діяльності, створює нові робочі місця, вивчає запит та потреби споживачів і створює нову цінність. Сучасний підприємець — це людина, яка має особливе мислення — творче, креативне, інноваційне, і економічна наука має збагатити його необхідними знаннями, інструментами, розумінням економічних процесів та зв’язків.
5. Трансформація системи освіти у світі та Україні, диференціація її напрямів залежно від мети навчання і подальшої освітньої та професійної траєкторії всіх, хто здобуває освіту, вимагає різних підходів до викладу матеріалу та стилю навчальних посібників і підручників. Навчальні посібники для освітньо-професійних програм стають дедалі більш практичними, адаптованими під запит основних стейкхолдерів освіти — суспільства, бізнесу, держави.
Сучасний навчальний посібник з економіки спрямований на формування у здобувачів/здобувачок професійно-технічної освіти професійних компетентностей:
а) знань — основних тенденцій економічного розвитку країни та галузі; основ суспільного виробництва, формування та розвитку ринку; основних чинників впливу держави на економічні процеси; діяльності підприємств за умов ринкової економіки; основних принципів організації підприємницької діяльності та механізмів відкриття і ліквідації власної справи; систем підприємництва; організаційно-правових форм та основних документів, що регламентують підприємництво в Україні; стимулювання праці персоналу підприємства та видів заробітної плати; порядку ціноутворення та господарського обліку; технологій розробки бізнес-планів;
б) умінь — розробляти бізнес-плани; знаходити та використовувати економічну інформацію; користуватися нормативно-правовими актами щодо підприємницької діяльності.
Структуру і зміст цього навчального посібника розроблено відповідно до державного освітнього стандарту професійно-технічної освіти. Водночас авторки вивчили та використали в роботі світовий досвід аналогічних посібників, провідні тенденції в побудові та напрямках розвитку освітньо-навчальних інструментів і методів. Так, колектив авторок використовував поняття «підприємництво», «підприємницька діяльність», «бізнес» як рівнозначні. У навчальному посібнику подано багато кейсів, статистичних та аналітичних даних, прикладних завдань та питань, мета яких — показати, що економіка та підприємництво цікаві як з погляду дослідження, так і з погляду економічної активності конкретного індивіда.
Навчальний посібник призначений для здобувачів/здобу-вачок професійно-технічної освіти та осіб, які самостійно вивчають економіку і підприємництво. Також буде корисним викладачам економічних дисциплін і фахівцям незалежно від роду їхньої діяльності.